Historien, visjonen og folka bak.
Compend ble etablert i 2023, med mål om å utvikle produkter og tjenester sammen med våre kunder, og skape en plattform som gjør det lettere å utvikle, dokumentere og nyttegjøre kompetanse og erfaringer. Både for mennesker, virksomheter og samfunnet for øvrig.
I Compend er vi opptatt av å styrke virksomheter gjennom utvikling og dokumentasjon av kompetanse. Vi skal bidra til at virksomheter gjennom å benytte vår plattform i større grad kan tiltrekke, utvikle og beholde de beste medarbeiderne, og gjennom det øke konkurransekraften, åpne nye markeder og vinne flere oppdrag.
Samtidig skal vi gi tilgang til en gratis læringskonto, eller CV, hvor alle kan lagre all sin kompetanse og erfaring gjennom livet.
Men historien om Compend starter enda lengre tilbake i tid, og fikk fart allerede i 2019. Etter å hadde jobbet mange år med utvikling av kompetanse i virksomheter, opplevde grunnlegger og nå daglig leder Audun Andreassen utfordringer med hvordan kompetanse ble dokumentert og tilgjengeliggjort, både for egne medarbeidere, kunder og oppdragsgivere. Samtidig manglet medarbeiderne motivasjon til å dokumentere sin kompetanse for arbeidsgiver, da det hadde liten egenverdi. CVene var mangelfulle, og ble sjelden eller aldri oppdatert.
De første skissene til Compend ble etablert rett etter at pandemien traff landet, og i løpet av måneder med testing og tilbakemeldinger ble Compend som selskap født i januar 2023. Derfra har Compend bygget en plattform gjennom hyppig dialog med kunder, og etter at Kristian Ulen entret selskapet våren 2023 har Compend både utviklet og lansert den første versjonen av Compends kompetanseplattform.
Compend er lokalisert på Hamar, og er et selskap i sterk vekst. Gjennom smart bruk av data skal vi fortsette å utvikle en plattform som skaper verdi for både privatpersoner og virksomheter.