1. Definisjoner
a) Selskapet
Selskapet i dette vilkårsdokument er Compend AS, som tilbyder av en skybasert kompetanseløsning.
b) Kunden
Kunden er den bedrift eller organisasjon som inngår avtale med Selskapet.
c) Tjenester
De tjenester som Selskapet til enhver tid tilbyr, som reguleres av generelle avtalevilkår med mulig tillegg av særlige vilkår.
2. Generelle avtalevilkår
a) Dette dokument utgjør de generelle avtalevilkår som gjelder ved bruk av Selskapets Tjenester.
b) Denne Avtalen er gjeldende for Kunde, samt Selskapet som leverandør. Kunde er rettslig, økonomisk og faktisk ansvarlig for at all bruk av løsningen skjer i henhold til vilkårene.
c) Denne avtalen går foran alle tidligere avtaler, forståelser eller praksis, muntlige eller skriftlige, som måtte ha vært etablert mellom Kunden og Selskapet. Foreligger egne særlige avtalevilkår for separate Tjenester som Selskapet leverer, går disse særlige vilkårene ved motstrid foran generelle avtalevilkår. Gjeldende og oppdaterte avtalevilkår er alltid å finne på Selskapets hjemmeside compend.no.
3. Selskapets plikter og rettigheter
a) Selskapet leverer egne Tjenester på selvstendig basis, samt opptrer som en formidler av Tjenester mellom andre tjenesteleverandører og Kunden.
b) Selskapet har rett og plikt til å kreve inn betaling fra Kunden for alle Tjenester som registreres og tilordnes Kundens løpende avtaleforhold med Selskapet.
c) Selskapet kan stille krav om økonomisk sikkerhet fra Kunden så lenge kravet er basert på dokumentasjon om Kundens betalingsvilje og betalingsdyktighet, og står i rimelig forhold til den økonomiske risikoen Kunden utgjør for Selskapet.
4. Kundens plikter og rettigheter
a) Kun ansatte av Kunden skal kunne gis bedriftsbrukeradgang til Tjenesten. For Kundens brukere er tilgangen personlig, og kan følgelig ikke overdras til eller benyttes av tredjemann. For å kunne benytte Tjenesten, må Kundens brukere registrere et gyldig, individuelt mobiltelefonnummer. Kunden og dens brukere forplikter seg til ikke å la flere personer logge seg på løsningen med samme bruker-ID.
b) Kunden er ansvarlig for at alle opplysninger knyttet til Avtalen til enhver tid er korrekte. Kunden skal gi Selskapet riktig og fullstendig informasjon som er nødvendig for at Selskapet, operatørene eller tjenestetilbyderne skal foreta korrekt avtalehåndtering og prising av Kundens bruk av Tjenestene.
c) Endring av opplysninger skal uten opphold meldes til Selskapet. Kunden er pliktig til å informere om blant annet endringer av kontaktinformasjon og alle andre opplysninger knyttet til Avtalen med Selskapet. Selskapet har rett til å endre opplysninger som Kunden har registrert på Avtalen i tråd med informasjon som Selskapet innhenter fra offentlig tilgjengelige informasjonskilder.
d) Kunden forplikter seg til å kun bruke Tjenestene i tråd med deres formål og funksjon, samt ikke gi utenforstående/tredjepart tilgang til Selskapets tjenester.
e) Dersom Kunden oppdager at enkeltbrukere deler egen tilgang med ikke-godkjente brukere, plikter Kunden å reagere på dette, advare den aktuelle brukeren og ved eventuell gjentagelse utestenge brukeren fra Tjenesten.
5. Betaling og fakturering
a) De ulike betalingsmetodene som tilbys av Selskapet er tilgjengelige på Selskapets hjemmesider, og betaling for bruk av Tjenester skal skje i henhold til Kundens valgte betalingsmetode.
b) Ved betaling av faktura skal Kunden benytte betalingsinformasjonen på den enkelte faktura. Kunden er selv ansvarlig for at innbetaling gjøres til oppgitt kontonummer med riktig angitt KID-nummer. Dersom Kunden oppgir feil kontonummer eller KID-nummer ved innbetaling, vil betalingen ikke kunne bli registrert som betalt av Selskapet.
c) Hvis Kunden ikke betaler innen forfall, har Selskapet krav på forsinkelsesrenter i henhold til enhver tids gjeldende lovverk. Manglende betaling (overstigende 30 dager etter fakturadato) gir Selskapet rett til å stanse leveransen uten ytterligere varsel.
d) Kunden er selv ansvarlig for at oppgitte opplysninger er riktig og fullstendig. Uriktige opplysninger fritar ikke Kunden for ansvar for betaling eller annet tilhørende, med unntak for feil som skyldes Selskapet.
6. Endringer i Avtalen
a) Selskapet kan gjøre mindre endringer i Avtalen uten forutgående varsel til Kunden. Slike endringer kan ikke stride mot lovgivning eller andre gjeldende og tvingende avtalebetingelser.
b) Selskapet plikter å informere Kunden ved vesentlige endringer i Avtalen senest fire uker før endringen trer i kraft. Ved endringer i Avtalen vil Kunden informeres på Selskapets hjemmesider, i faktura eller via elektronisk forsendelse til e-postadresse eller telefonnummer registrert på kundeforholdet.
c) Endring i takster og priser kunngjøres av Selskapet på Selskapets hjemmesider, i faktura eller via elektronisk forsendelse til e-postadresse eller telefonnummer registrert på kundeforholdet.
7. Personvern
a) Kundens personopplysninger skal behandles i samsvar med den til enhver tids gjeldende personvernlovgivning. Selskapets behandling av personopplysninger er redegjort for i egen personvernerklæring på Selskapets hjemmesider.
8. Support og vedlikehold
a) Kundeforholdet inkluderer brukerstøtte for Kundens definerte brukere via de kanaler selskapet tilgjengeliggjør for support.
b) Mindre endringer som ikke forventes å skape driftsforstyrrelser eller utilgjengelighet gjøres fortløpende uten at Kunden varsles om dette.
c) Selskapet skal så langt som mulig ikke foreta planlagt vedlikehold på de dokumenterbart mest kritiske perioder og/eller tidspunkt for Kundene, med mindre dette er strengt nødvendig.
9. Ansvarsbegrensning
a) Selskapets ansvar overfor Kunden er begrenset til refusjon av urettmessig ilagt/fakturerte Tjenester. Selskapet kan ikke holdes ansvarlig for noe øvrig tap, skade eller kostnad som oppstår som følge av Kundens bruk av Tjenestene eller manglende tilgang til slike. Denne ansvarsbegrensningen gjelder likevel ikke ved grov uaktsomhet eller forsett utvist av Selskapet.
10. Kommunikasjon og klage
a) Henvendelse fra Kunde kan sendes til Selskapet via selskapets tilgjengelige kanaler.
b) Med mindre annet er bestemt, skal informasjon fra Selskapet til Kunden om Avtalen skje via Selskapets hjemmesider eller gis i fakturaer. Ekstraordinær informasjon knyttet til Avtalen kan også bli sendt elektronisk til Kunden. Dette vil bli sendt til e-postadresse eller telefonnummer som Kunden har registrert på Avtalen.
c) Klage på uriktig fakturering av Tjenester knyttet til Avtalen må sendes skriftlig til Selskapet via en av selskapets tilgjengelige kanaler senest tre uker fra det tidspunktet Kunden fikk eller burde fått kunnskap om forholdet som begrunner klagen.
11. Varighet og opphør
a) Avtalen gjelder i 12 måneder fra den dato som er spesifisert i Avtalen, eller fra Tjenesten er tilgjengelig.
b) Abonnementet forlenges automatisk etter 12 måneder, med mindre abonnenten har informert Selskapet skriftlig om oppsigelse senest 3 måneder før abonnementet utløper.
c) Oppsigelser skal gjøres ved e-post til Selskapet.
d) Avtalen kan overføres til annen aktør dersom Selskapet legger ned sin virksomhet eller ved fusjon, fisjon eller annen omstrukturering. Selskapet skal i slike tilfeller varsle Kunden senest 14 dager før Avtalen overføres til annen aktør.
e) Tilgang til eventuelle tilleggstjenester fordrer abonnement på Selskapets kompetanseløsning, og følger således de samme avtalevilkår, dersom ikke annet er skriftlig avtalt.
12. Kundens mislighold
a) Ved mislighold har Selskapet rett til å heve Avtalen med 14 dagers skriftlig varsel. Selskapet skal i varsel om heving av Avtalen opplyse om grunnlaget for heving. Kunden skal også gis rimelig tid og anledning til å rette forholdet før heving iverksettes.
b) Selskapet kan heve Avtalen med umiddelbar virkning og uten forutgående frist til å rette forholdet dersom Kunden vesentlig misligholder de forpliktelser som følger av denne Avtalen.
c) Selskapet har rett til si opp Avtalen ved mottatt informasjon om konkursbegjæring mot Kunde eller ved insolvens hos Kunde.
d) Kunden kan ikke overdra Avtalen til tredjepart uten Selskapets skriftlige forhåndssamtykke.
e) Ved Kundens mislighold kan Selskapet kreve å få sin tapte fortjeneste som følge av misligholdet. Dersom Leverandøren hever på grunn av vesentlig mislighold utgjør tapet Leverandørens tapte fortjeneste i Avtalen, ut oppsigelsestid, eventuelt ut Avtalens bindingstid dersom denne er lengre.
13. Immaterielle rettigheter
a) Med immaterielle rettigheter menes varemerker, logoer, design, patenter, foretaksnavn (herunder sekundære kjennetegn), domenenavn, åndsverk og opphavsretter, programvare, kildekode, oppfinnelser, metoder, databaser, kretsmønster, forretningshemmeligheter, know-how, goodwill, tekstmateriale, prosesser, konsepter, systemer, modeller, mønstre, tegninger og alle andre immaterielle rettigheter eller lignende rettigheter som kan oppnås etter norsk eller annet lands lovgivning uavhengig av om slike rettigheter er registrert eller ikke, eventuelle søknader om slike rettigheter og retten til å inngi slike søknader.
b) Selskapet er eier av alle immaterielle rettigheter relatert til Selskapet og Tjenestene som tilbys fra Selskapet. Med mindre annet er spesifisert, eies eller lisensieres immaterielle rettigheter til alt innhold på alle nettsider og innhold i andre brukerflater av/til Selskapet.
c) Nettsteder og applikasjoner tilbudt av Selskapet, herunder grafikk, logoer, sideoverskrifter, knappikon, scripts og tjenestenavn er fullt ut eid av Selskapet.
d) Innholdet på nettsider, som eksempelvis kurs, webinarer, apper og lignende tilbudt av Selskapet, kan ikke endres, kopieres, reproduseres, publiseres på nytt, lastes ned, legges ut, eller overføres i noen form eller på noen måte uten forutgående skriftlig tillatelse fra Selskapet. Kunden har ikke adgang til å distribuere, kopiere, mellomlagre eller speile innholdet på sidene eller annet materiale for tredjeparts tilgang. Kunden kan heller ikke gjengi innhold fra Selskapets brukerflater for privat og personlig ikke-kommersiell bruk.
e) Misbruk av Selskapets immaterielle rettigheter gir Selskapet rett til økonomisk erstatning for alle direkte og indirekte følger som resultat av dette.
14. Force majeure, driftsstans m.m
a) Selskapet fraskriver seg ethvert ansvar for force majeure, driftsstans m.m. som rammer Selskapet og/eller dets underleverandører og som medfører at Selskapet ikke kan oppfylle avtalen.
b) Selskapet tar intet ansvar for problemer som måtte oppstå ved bruk av Tjenesten, dersom disse knytter seg til feilaktig innstilt nettleser eller andre forhold ved Kundens utstyr.
c) Selskapet tar intet ansvar for direkte eller indirekte følger av Kundens benyttelse av Tjenesten, uansett årsak.
15. Lovvalg og tvisteløsning
a) Denne Avtalen skal reguleres av og tolkes i samsvar med norsk rett.
b) Tvister mellom Kunden og Selskapet skal søkes løst i minnelighet.
c) Enhver tvist og ethvert krav som oppstår som følge av eller i forbindelse med denne Avtalen kan av partene bringes inn for de alminnelige domstoler, med Østre Innlandet tingrett som rett verneting.
Gyldig fra: 04.03.2025